1. Peer a jeho místo v SPIS
Peer je profesní kolega, který kromě své profese, prošel navíc certifikovaným výcvikem v systému psychosociální péče o kolegy. Na základě tohoto výcviku, v souladu se závaznými stavovskými dokumenty (etický kodex, krajský koordinátor, garant systému, terminologický slovním SPIS, zásady fungování SPIS), ve spolupráci s krajským koordinátorem a odbornými garanty SPIS, může poskytovat v definovaném rozměru psychickou podporu kolegům. Ti si jí buď vyžádají sami, nebo je jim doporučena. Účast peera v systému SPIS je dobrovolná a může z ní kdykoli vystoupit. Péče o kolegy patří mezi benefity péče o zaměstnance příslušné organizace a peer je reprezentantem tohoto benefitu.
2. Odborná příprava peera SPIS
2.1 Požadavek na základní vzdělání peera
Pro práci v systému jsou akceptovány tyto výcviky:
CISM I, CISM II (Dr. Thomas Apple-Schumacher 2002-2006 v ČR) nebo tímtéž mezinárodně certifikovaným kurzem, který vedl jiný certifikovaný vyučující lektor CISM.
- peer program péče a podpory zdravotnickým pracovníkům v NCO NZO Brno
- výcvik v metodách CISM vedený certifikovaným vyučujícím lektorem:
- výcvik CISM organizovaný HZS, absolvovaný do 31.12.2010
2.2 Udržování kvalifikace
Peer SPIS je povinen se minimálně jednou za 12 měsíců aktivně zúčastnit odborné akce zaměřené na problematiku SPIS. O účasti obdrží doklad. Jestliže se nezúčastní 2x po sobě, bude ze systému SPIS vyřazen.
Mezi tyto akce patří především:
- Rallye Rejvíz
- Pracovní konference SPIS
- Refresh kurz
- Supervizí setkání týmu
- Další, dohodnuté a garantem systému schválené akce.
3. Dovednosti a znalosti peera
3.1 Komunikace s jednotlivcem a ve skupině, vedení rozhovoru, aktivní naslouchání
- Komunikační pravidla
- Zachovávání pozice OK x OK
- Práce s tichem a nasloucháním
- Práce s časem
- Provázení, vedení.
- Doprovázení
- Utváření dohod o cíli setkání
- Znalost a schopnost užívat pravidla bezpečné činnosti peera
- Spolupráce s ODZ při poskytování intervence
- Způsoby navázání kontaktu
- Schéma rozhovoru s jednotlivcem – dohoha o cíli intervence
- Aktivní naslouchání – empatie, zrcadlení pocitů
- Rozhovor s jedincem i ve skupinovém sezení
- Znalost chyb v komunikaci – skákání do řeči, plané utěšování, bagatelizace problému, manipulace, apod.
- Znalost hranic peer činnosti
- Schopnost odmítnout požadavek neslučující se s etickými pravidly či s možnostmi peera
- Prezentace SPIS
3.2 Specifické formy intervence
- Peer jako poskytovatel první psychické pomoci
- Peer a jeho úloha ve skupinovém zpracování nadlimitních zážitků
(debriefing, defusing, demobilizace)
- Spolupráce s ODZ a návaznými systémy v kraji
- Intervence ihned po situaci a odložená intervence – rozdíly v přístupu
4. Způsob aktivace peer činnosti a pravidla peer činnosti
- Peer může být osloven kýmkoli ze zdravotníků s žádostí o první psychickou podporu po událostech, které souvisely s výkonem profese.
- Peer může být osloven i managementem na různé úrovni s žádostí o poskytnutí první psychické podpory pro zaměstnance nebo s žádostí o pomoc při organizaci psychické podpory pracovníkům.
- Peer může oslovit kolegu, u kterého pozoruje změnu vlivem proběhlých profesních událostí i sám.
- V každém případě respektuje právo na svobodné rozhodnutí přijmout nebo nepřijmout nabízenou péči potenciálním uživatelem.
- Spolupracuje a svoji činnost koordinuje s KK, s ODZ a s odbornými garanty
- O skutečnostech, které se dozvěděl v souvislosti s výkonem peer-činnosti zachovává mlčenlivost, s výjimkou událostí, které podléhají zákonu.
- Peer je povinen dodržovat etický kodex SPIS, při jeho porušení může být ze systému SPIS vyřazen.
- Rovněž může být jeho činnost v systému SPIS ukončena, jestliže nedojde k dohodě mezi ním, KK a odbornými garanty ohledně jeho činnosti pro SPIS.
- Náklady na činnost peera - doprava, strávený čas, uvolňování z pracovního procesu nebo zahrnutí jeho peer činnosti do fondu pracovní doby a pod.- řeší jeho mateřská organizace v rámci svých vnitřních předpisů (kolektivní smlouva a pod).